dimecres, 9 de maig de 2012

CC MATA DE JONC 2, 3 i 4 DE MAIG

ESCOLA : CC MATA DE JONC
CURS: 5È DE PRIMÀRIA
ITINERARI 1R DIA: CASTELL D´ALARÓ
CONTINGUTS: PAISATGE, CLAU DICOTÒMICA , VOCABULARI MUNTANYENC, CARBONEIG, BANYARRIQUER I HISTÒRIA DEL CASTELL. 
  Vàrem començar la pujada al castell per l´oliverar de la possessió de Son Bernadàs on vàrem parlar de les marjades i la font de mina de Son Tries. Durant el trajecte per l´oliverar férem aturades per  ampliar el nostre vocabulari muntanyenc amb paraules com: coma, comellar, vall, serra, mola,...  i aprendre les característiques i adaptacions de les plantes al clima mediterrani. Dins el bosc d´alzines parlàrem dels antics oficis que s´hi desenvolupaven, en especial , el carboneig i de la plaga de banyarriquer.  Quan vàrem arribar al castell vàrem aprendre un poc més de la seva història i llegendes. També vàrem conèixer el nom de les muntanyes que es poden comtemplar des del seu cim i  ens orientàrem amb ajuda de la bruixola i mapes. Abans de partir, el donat ens va obrir les portes del recent inagurat centre d´interpretació del castell d´Alaró que ens va permetre conèixer més sobre el castell i el seu entorn. Mentre davallàvem vàrem aprofitar a identificar i reconèixer les plantes més representatives de l´entorn de forma autònoma amb l´ajuda d´una clau dicotòmica.



                                                       SEGON  DIA : COMASSEMA
CONTINGUTS: OFICIS, OLIVERAR , ESTRUCTURA SOCIAL, POSSESSIÓ I TAFONA.


Vàrem poder visitar una gran possessió de muntanya com és Comassema. Això ens va donar l´oportunitat de parlar del concepte de  possessió  i del cultiu per excel.lència de les possessions de muntanya de la Serra de Tramuntana, l´oliverar. Parlàrem dels diferents oficis que s´hi desenvolupaven: marger, pastor, collidora d´oliva, missatge, jornaler, traginer,......També, no ens oblidàrem de l´activitat ramadera que s´hi desenvolupa i dels usos antics i actuals que els propietaris fan del bosc de la possessió per treure´n  un profit. Una vegada a les cases de la  possessió, parlàrem del funcionament i de l´estructura social de la possessió i visitàrem les dependències dels amos i la tafona. 

TERCER DIA: JOC DE DESCOBERTA
 El darrer dia vàrem fer un joc de descoberta  per conèixer d´una forma lúdica aspectes culturals i patrimonials d´Orient.

Gràcies i fins una altra !!!!
 


Cap comentari:

Publica un comentari